'Koffiedrinker blijft gezond'
Koffiedrinkers blijven geestelijk langer jong. Cafeïne remt de achteruitgang van de hersenen. Dat blijkt uit een langdurig onderzoek onder 70-plussers. Wie bevreesd is dat diezelfde koffie intussen wél de bloeddruk omhoog stuwt, kan ook gerustgesteld worden. Want de bloeddruk van vooral vrouwen daalt juist door koffieconsumptie.De effecten van koffie zijn nagegaan in twee verschillende onderzoeken. Het koffie- en hersenonderzoek was internationaal van karakter.
Ook Finland en Italië waren erbij betrokken. Voor Nederland werd het onderzoek verricht door een medewerker van het Centrum voor Preventie- en Zorgonderzoek van het RIVM. In een periode van tien jaar werden de proefpersonen driemaal getest op de werking van hun hersens: hun cognitief functioneren. De scores van de koffiedrinkers werden vergeleken met die van de koffieonthouders. Het bleek dat het geestelijk niveau van de koffiedrinkers minder snel achteruit ging dan dat van de anderen. Het bleef het best als de koffiedrinkers drie koppen koffie per dag dronken.
De onderzoekers gaan echter verder onderzoek verrichten om te kijken of het gunstig zou zijn cafeïne aan ouderen aan te bevelen om in de beste geestelijke conditie te blijven.
In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, heeft koffie ook geen negatieve invloed op de bloeddruk.
De artsepidemioloog dr. Cuno Uiterwaal van het UMC Utrecht verrichtte onderzoek naar de langetermijneffecten van koffiedrinken op de bloeddruk. Hij deed dit samen met collega’s van het RIVM en analyseerde de gegevens van ruim 5100 personen. De resultaten verschenen in de American Journal of Clinical Nutrition.
De groep mensen werd verdeeld in koffiedrinkers en koffie-onthouders. De laatste groep, die sowieso een gezondere leefstijl hanteerde dan de koffiedrinkers, hadden de minste kans op een verhoogde bloeddruk.
Opzienbarend waren echter de resultaten bij vrouwen. Uiterwaal constateerde dat vrouwen die meer dan zes koppen koffie per dag dronken een lagere bloeddruk hadden dan vrouwen die één tot drie koppen dronken. Hoe meer koffie de vrouwen dronken, hoe lager de bloeddruk. Iedere extra kop koffie ging gepaard met een zichtbare verlaging van de bloeddruk. Merkwaardig genoeg vond dit fenomeen bij mannen niet plaats. De algemeen heersende gedachte dat koffie slecht voor de bloeddruk is, is daarmee naar het rijk der fabelen verwezen.
Als zowel hersens als hart zo goed op koffie reageren, is dat reden temeer om ons regelmatig te laven aan Neerlands nationale bakje troost.







